Haastattelussa pelisuunnittelija Virginio Gigli

by 18 elokuuta 0 kommenttia

Grand Austria Hotel, Lorenzo il Magnifico, Egizia. Virginio Giglillä on ollut näppinsä pelissä monen kansainvälistä menestystä saavuttaneen lautapelin synnyssä. Italialainen pelisuunnittelija antoi Todellisuuspaolle haastattelun, jossa hän muun muassa kertoo, miksi on parempi suunnitella pelejä yhdessä kuin yksin.


Kerro vähän taustojasi ja miten löysit lautapelit?

Olin perheen ainut lapsi ja löysin pelien maailmasta suuren intohimoni jo varhain. Vapaa-aikani kuluu yhä pitkälti pelaamisen parissa - lautapelien, videopelien ja jalkapallon. Asun Roomassa elämänkumppanini Flaminia Brasinin kanssa. Olemme olleet kimpassa 17 vuotta, ja Flaminia on ollut mukana kaikkien pelieni suunnittelussa, joko co-authorina tai taustalla.


Suunnittelit ensimmäiset pelisi Acchitocca-ryhmän kanssa, ja senkin jälkeen olet luottanut suunnittelussa yhteistyön voimaan. Ilmeisesti tällainen tapa työskennellä on toiminut hyvin?

Lautapelit.fin julkaisema suomenkielinen
 Leonardo da Vinci.
Acchitocca-nimen takana ovat Flaminia, Antonio Tinto ja Stefano Luperto. He saivat idean ryhmän perustamiseen automatkalla vuonna 2001. Jo ensimmäisten vuosien aikana suunnittelimme kaikenlaista, mutta ensimmäinen peli Leonardo da Vinci ilmestyi vasta vuonna 2006. Acchitoccan viimeisen pelin Egizian tullessa ulos vuonna 2009 ryhmä oli jo hajonnut muutamia kuukausia aiemmin. Aloin siinä vaiheessa suunnitella pelejä yksikseni,  tosin Flaminian tuella. Jouduin tietyllä tapaa aloittamaan nollasta, mikä tarkoitti sitä, että seuraava peli, Grand Austria Hotel yhdessä Simone Lucianin kanssa, julkaistiin vasta vuonna 2015. Osa viimeisten kahdeksan vuoden aikana suunnittelemistani peleistä on yhä julkaisuprosessissa.

Meillä on nyt koossa ryhmä suunnittelijoita, jotka kokoontuvat säännöllisesti testaamaan toistensa prototyyppejä ja antamaan niistä rakentavaa palautetta. Flaminian ja minun lisäkseni ryhmään kuuluvat Marco Pranzo, Tommaso Battista ja Gabriele Ausiello. Marcosta olette kuulleet (Historia ja Upon a Salty Ocean) ja kahdesta jälkimmäisesti tulette kuulemaan aivan pian! Tällä hetkellä emme ryhmänä suunnittele yhdessä, lukuun ottamatta Marcon ja minun yhteistä lastenpeliä, jonka Haba julkaisee Spiel Essenissä tänä vuonna. Ryhmästä saamani tuki on silti hyödyllistä ja tärkeää.

Flaminia ja Virginio.
Olen aina tykännyt suunnitella pelejä ryhmässä. Acchitoccan aikoina olimme kaikki noviiseja ja opimme yhdessä, miten pelejä luodaan. Siihen verrattuna yhdessä suuunnittelu on nykyään monimutkaisempaa, koska kaikilla on vahvemmin omat ideansa ja näkemyksensä, joihin täytyy tehdä kompromisseja. Silti työ on aina kiinnostavaa ja rakentavaa. Vaikka lähtöidea on aina tullut yhdeltä suunnittelijalta, ei voi sanoa, että suunnitteluprosessissa joku olisi ollut pääsuunnittelijan roolissa. Lähtöidea antaa suunnan kehitystyölle, mutta kehittämistyön aikana voi tulla uomattaviakin suunnanmuutoksia.

Grand Austria Hotel .

Italiassa on hieno pelisuunnittelijoiden ja lautapelaajien yhteisö IDG (Inventori di Giochi). Tapaamme erilaisissa puitteissa, teemme yhteistyötä ja kommunikoimme. Monet tuttavuudet ovat syventyneet ystävyydeksi. Olen ollut onnekas siinäkin mielessä, että julkaisijoiden löytäminen ei ole koskaan ollut kovin työlästä. Tämä tietysti entisestään helpottuu ajan mittaan, kun saa suunnittelijana nimeä. Eri julkaisutalojen tavat työskennellä ovat olleet hyvin erilaisia, ja olen siten aina oppinut niistäkin jotain uutta.


Julkaisuluettelostasi voi päätellä, että historialliset teemat kiehtovat sinua. Peliesi mekaniikat ovat sen sijaan keskenään kovin erilaisia. Osaatko nimetä suosikkia?

Leonardo da Vincin testausta.
Kyllä, historia kiinnostaa minua, ja rakastan erityisesti keskiaikaa ja Italian renessanssia. P2 on ainut nykyaikaan sijoittuva teema, johon olen luonnostellut peliä. (P2 eli Propaganda Due oli salaseura, joka vaikutti voimakkaasti Italian politiikkaan vuosina 1945-1981).

Kun alan suunnitella uutta peliä, pohjana on ensisijaisesti jokin innovatiivinen mekaniikka, jolle lähden rakentamaan… suurella työllä ja kärsivällisyydellä, sekä valtavalla määrällä laskutoimituksia. Suunnittelemani pelit ovat keskenään varsin erilaisia, niin mekaniikkojen kuin tunnelman ja kompleksisuuden suhteen. Sen vuoksi minun on vaikea nimetä suosikkiani, se riippuu senhetkisestä olotilasta. Mieltymykseni ja taitoni tietysti kehittyvät, niin kuin kaikilla pelaajilla, ja siksi pidän yleensä eniten uusimmista peleistäni. Mutta vielä enemmän siitä pelistä, jota olen vasta julkaisemassa!

Suosikkipelini kaikkien pelien joukosta on The War of the Ring. Ihailen siinä mekaniikan lisäksi sitä tunnelmaa, jonka peli onnistuu luomaan. Arvostan kuitenkin myös täysin erilaisia pelejä, Puerto Ricosta aina Magic: The Gatheringiin ja Subbuteoon.

Lorenzo il Magnifico.

Mitä tulevaisuus tuo sinulle tullessaan pelisuunnittelijana?

Italiassa lautapeliharrastus on nosteessa. En tiedä tähän tarkkaa syytä, mutta olen tietysti hyvin tyytyväinen kehitykseen. Lautapelit ovat sosiaalinen, luova ja aivoja stimuloiva harrastus.

Minulta on ilmestymässä useita julkaisuja lähitulevaisuudessa. Ensimmäiset tulevat ulos nyt syksyllä Essenissä: jo aiemmin mainitsemani lastenpeli, nimeltään Dino, sekä Lorenzo il Magnificon lisäosa. Vuodelle 2018 olemme Plan B-Eggertin kanssa aikatauluttaneet erään tärkeän pelin, ja heidän kanssaan on suunnitelmissa peli myös vuodelle 2019. Lisäksi työstämme Egiziasta uutta painosta ja Grand Austria Hotelista korttipeliversiota. Ideoista ei ole puutetta… mutta ajasta on!

Tämä on ensimmäinen haastatteluni Suomeen ja siten hyvä merkki - tarkoittaahan tämä sitä, että pelini ovat matkustaneet sinne asti. Ehkäpä pääsen jonain päivänä itse perässä. Terveiset kaikille lautapeliharrastajille!


Kiitämme Virginiota haastattelusta!

Annika Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti