Tyttö sinä olet Mai-Star

by 07 heinäkuuta 0 kommenttia

Punaisessa kimonossaan tyttö odottaa polvillaan komeaa samuraita saapuvaksi. Hän asettelee kupit teeseremoniaa varten tismalleen oikeaan asentoon. Huilujen soidessa tuuli puhaltaa kirsikan terälehdet matkaan Fuji-vuoren siluettia vasten. Jokaisessa päivässä on pala unelmaa. 


AEG:n vuonna 2010 julkaiseman Mai-Star -korttipelin geishat eivät muistuta kuin ulkoisesti Fazerin mainosten kanssasisariaan. Pelin geishat ovat kuin pahimpia tositeeveen selkäänpuukottaja-juonittaria. Taidokas geisha saa sormensa ympärille kaikki ukot pahaisesta roninista ylhäisimpään daimioon. Vain yksi voi olla Mai-Star, arvostettu ja kadehdittu alfageisha.


Nopeasti opittava 

Mai-Star on Love Letterin luoneen Seiji Kanain korttipeli 3-6 pelaajalle. Pelaajat ovat kilpailevia geishoja, joilla kullakin on oma erikoiskykynsä sekä eriasteiset maineet esiintymisessä, palvelemisessa sekä oppineisuudessa.

Kaikki pelaajat saavat aluksi viisi asiakaskorttia. Kun yksi pelaaja saa kätensä tyhjäksi korteista, kierros päättyy ja lasketaan pisteet. Kolmen kierroksen jälkeen eniten pisteitä kerännyt geisha voittaa.
Asiakaskortin voi pelata vieraana, jolloin siitä saa voittoon tarvittavia pisteitä. Näin tehdäkseen geishalla täytyy kuitenkin olla asiakkaan vaatima maine tietyssä kyvyssä.

Nazumi on pelannut kaksi vierasta ja koossa on jo 9 pistettä. Vieraina pelatut kortit eivät anna bonuksia geishan kykyihin. Mainostajina pelatut Okaasan ja Monk taas eivät anna pisteitä tai bonustoimintoja, mutta parantavat geishan kykypisteitä.

Esimerkki: Varas vaatii vieraana geishalta palvelutaidon 4. Geisha Natsumilla, “Kesäisellä merellä”, on palvelutaito 5. Hän voi siis pelata varkaan vieraana geishakorttinsa yläpuolelle ja saa siitä 4 pistettä. Useimmat asiakkaat antavat lisäksi jonkin lisätoiminnon. Varas voi poistaa joltain toiselta geishalta tämän uusimman vieraan (eli voittopisteitä).

Jos taidot eivät riitä vieraan pisteyttämiseen, geisha voi käyttää asiakasta mainostamiseen. Asiakas levittää silloin sanaa geishan taidoista. Tällöin asiakaskortti pelataan kortin geishan viereen, jolloin yksi tai useampi geishan taidoista saa lisää mainetta. Jatkossa hän saa siis parempia asiakkaita vieraakseen, kykyjensä “kasvaessa”. Kun asiakas pelataan tässä tarkoituksessa, pelaaja joutuu nostamaan uuden kortin tilalle. Hän ei siis pääse yhtään lähemmäs kierroksen lopettamista, ja jokainen lopussa käteen jäänyt kortti tarkoittaa kahta miinuspistettä.

Asymmetrinen skillisetti

Riippuu geishasta, joutuuko kierroksen alun aina kasvattamaan ensin mainostuksella mainettaan vai saako asiakkaita heti pisteytettyä vieraiksi. Puumaikään päässeellä Oboro-geishalla on esimerkiksi kaikki taidot vitosessa jo heti aluksi. Se on aivan ylivoimaista. Tämän vuoksi Oboro saa joka kierroksen aluksi kaksi ylimääräistä asiakaskorttia hidastamaan voittokulkuaan.

Vertailuna esimerkiksi nuorella Suzunella kaikki taidot ovat kakkosessa, mutta hänen erikoiskykynään on pelata ylimääräinen mainostaja kerran vuorossa. Suzunen alku on siis hidas, mutta kierroksen jatkuessa pidempään hän pääsee taidoissaan muiden rinnalle ja ohikin.

Geishoilla on toinen toistaan parempia kykyjä, mikä tekee pelistä mielenkiintoisen. Tasapaino peliin tulee nimittäin enemmän pelaajista kuin geishojen välisestä tasapainosta. Kun joku aloittaa Oborolla ja alkaa tyhjentää kättään heti pisteiksi, voi olla varma että muut pelaajat lyövät peliin kortteja joilla Oboro joutuu nostamaan vielä lisää kortteja. Tällä välin joku Suzunen tapainen vaarattomana pidetty geisha pystyy nostamaan kykyjään korkealle ennen kuin muut pöydässä edes tajuavat märkäkorvan nousseen vakavasti otettavaksi voittajakandidaatiksi.

Tasapainoitusmekanismi on mahtava. Voi sitä draamaa ja jännitystä, kun joku uskaltautuu irtautumaan loppukiriin ja muut heittävät kilvan kapuloita rattaisiin estääkseen kierroksen lopettamisen tai reilun pistevoiton.

Tämän vuoksi kaksinpeliä ei Mai-Starissa virallisesti ole. Mikään pelimekaniikassa ei sinänsä estä pelaamasta kaksin, ja sitä olen vaimon kanssa tehnytkin. Kaksinpelissä toinen pelaaja pääsee helposti karkuun, eikä siihen ole toisella juuri sanomista. Pelistä tulee silloin liian tuuripitoinen.
Pelitilanne. Sampo mukana bottimoodissa (Annika auttaa). Minulla enää yksi punainen asiakaskortti edessä, vuoron lopetus lähellä.

Japani vai Rokugan?

Mai-Starista on kaksi versiota, alkuperäisessä japanilaisessa on sikäläistä sumi-e -tyyppistä perinteikästä tussimaalausta ja viisi geishaa. Korteissa on japanin lisäksi englanninkieliset tekstit. AEG teemoitti jenkeissä pelin uudestaan omaan Legend of the Five Rings (L5R)-universumiinsa ja lisäsi kuudennen pelaajan. Itse pidän kovasti nimenomaan L5R-version värikkäästä ja tarkasta kuvituksesta, mutta monet ovat eri mieltä.

Jos Smaragdivaltakunta Rokuganiin sijoittuva L5R keräilykortti- tai roolipeli ei ole tuttu, niin se ei haittaa tippaakaan. Teema ei tule pelissä mitenkään esiin, L5R-yhteydestä tietämätön pelaaja ajattelee pelin sijoittuvan Japaniin.

Minä fanitan lujaa Legend of the Five Ringsiä, joka on kuin pseudojapanilainen Game of Thrones hovijuonitteluineen ja sotineen. Itse sain siis lisäarvoa tästä teemoituksesta ja se tuntui sopivan hyvin pelin kieroilevaan henkeen.

Paljon peliä pienessä boksissa

Mai-Starin pienessä laatikossa on 81 korttia, ohjeet ja paksu vihko kaksipuolisia pisteytyslomakkeita. Olemme vaimon kanssa saaneet tästä yllättävän paljon hupia irti. Peli on todella helppo opettaa, ja se etenee nopeasti. Viidellä tai kuudella pelaajalla en valitettavasti ole vielä toistaiseksi päässyt tätä kokeilemaan.

Mai-Star ei ole saanut maailmalla erityisempää arvostusta, mitä itse en ihan ymmärrä. Tämä voi johtua osittain siitä, että geishan pelaaminen ei teemana ehkä innosta läheskään kaikkia. Toinen syy voi olla siinä, että peli keikkuu vähän fillerin ja täysimittaisen perhepelin välimaastossa puolen tunnin kestollaan. Tämä siis useammalla pelaajalla. Kolmistaan menee varttiin.

Tunnelma Mai-Starissa on ehdottomasti kohdillaan. Voi sitä katkeruutta oman juonen epäonnistuttua, tai onnistumisen riemua, kun saa liruteltua kanssasisaren riisikuppiin oikein kunnolla pelaamalla huikean kombon.

Elämä ei ole reilua. Voit silti voittaa.
 - Skorpionin klaanin daimio Bayushi Tangenin teoksesta Pieniä totuuksia

Kai Saarto

Lautapelibloggaaja

Kai on ammatiltaan toimittaja, Annika yliopistotutkija. Lautapelit ovat molempien intohimo.

0 kommenttia:

Lähetä kommentti